Проблеми із постачанням паливом призвели до появи в обігу бензину та дизеля настільки низької якості, що двигуни відмовляють мало не відразу після заправки. Як не нарватися на такий контрафакт?
Через великий дефіцит і готовність автомобілістів купувати пальне за високою ціною і, як кажуть, без розбору, в Україні активізувалися різноманітні паралельні схеми постачання нафтопродуктів. В тому числі:
- Роздрібна реалізація оптових партій, закуплених фірмами, які не мають відповідних умов для зберігання та розподілу;
- Продаж краденого пального;
- Активізація роботи підпільних міні-НПЗ (нафтопереробних заводів), які не можуть виробляти якісний високооктановий бензин та дизель класом вище за Євро-3.
Найстрашніше, що відрізнити кондиційний нафтопродукт від сурогату неозброєним оком неможливо. І, тим більше, непросто отримати якусь компенсацію за зіпсований двигун, особливо в умовах війни, коли правоохоронні органи та суди працюють, м’яко кажучи, не дуже оперативно.
Бензин
Збитки, які завдають машині неякісний бензин, здебільшого має “накопичувальна” дія – проблеми виявляються не відразу. Але буває навпаки.
Найчастіше від некондиційного бензину страждають свічки – вони покриваються залізовмісним нальотом, що порушує іскроутворення, а в гіршому випадку можуть навіть вийти з ладу котушки запалення. Дешеві октанопідвищувальні присадки в бензині уповільнюють згоряння паливної суміші, що може призвести до розплавлення поршнів та клапанів. Перед цим водій відчуває падіння моменту двигуна (“слабка тяга”).
Ці ж дешеві антидетонаційні присадки з часом утворюють відкладення на деталях двигуна, через що також знижується віддача двигуна та його ресурс. Через низьку октанову кількість можлива нещадна детонація, яка може закінчитися руйнуванням деталей циліндро-поршневої групи або як мінімум деяких датчиків. На жаль, більша частина зазначених проблем потребує серйозного ремонту двигуна.
Крім того, контрафактний бензин може бути банально брудним – це наслідки непрофесійного зберігання та транспортування. В результаті забиваються фільтри паливної системи, так що двигун втрачає можливість працювати під навантаженням, а згодом – і на середніх оборотах. Про надмірне вміст сірки та ароматичних вуглеводнів і говорити не доводиться, але на щастя, їх вплив на стан двигуна не миттєве, а страждає в першу чистоту вихлопу.
Дизель
Сучасні дизельні мотори мають ще одну, “власну” проблему поганого палива, яка може просто зупинити машину невдовзі після заправки. Це паливо, засмічене дрібними частинками – наприклад, іржею з цистерни та каністри.
У сучасних паливних системах дизелів типу Common Rail паливо подається в циліндр під тиском до 2000 атм. Відповідно, тверді частинки забруднень, що несуть у потоці солярки, на великій швидкості ударяються об стінки каналів форсунки, вибивають раковини в сідлі клапана і порушують його герметичність.
Що робити, щоб не заправитися поганим пальним
На жаль, в умовах, коли в країні йде війна, дотримуватись правил безпечної заправки дуже часто неможливо. І всеж:
- Намагайтеся заправлятися лише на брендові АЗС. Купівля палива в каністрах у спритних заповзятливих громадян – надійний спосіб нарватися на контрафактний продукт.
- Купуючи пальне у незнайомців, продемонструйте їм, що вам небайдужа якість товару. Демонстративно зафіксуйте номер їхнього телефону, прикмети їхнього авто, вимагайте додаткових контактів і жартома пообіцяйте розбирання у разі пошкодження двигуна. Якщо ці люди продають свідомо неякісний продукт, вони відразу знайдуть привід припинити угоду.
- Не заливайте бензин або дизель у порожній бак. Краще, якщо в ньому залишатиметься близько половини якісного палива. Навіть якщо виявиться, що ви випадково придбали сурогат, до двигуна він дійде в дуже розбавленому вигляді менш небезпечної концентрації.
- Заправляючись із каністри, використовуйте лійку із дрібним фільтром-сіткою, який затримує воду та деякі частинки забруднень.
- Для дизелів у морози слід як превентивний захід використовувати присадку-антигель. Адже відігрівати фільтри та трубопроводи, “запижовані” застиглим парафіном, набагато складніше.